Slik søker du

Du søker via samordna opptak. Der skal du laste opp opptaksprøven, som består av seks arbeider og en motivasjonstekst. Last også opp vitnemål og attester. Introduksjon til opptak følger under.

Søk på SAmordna opptak
Lag en søknad på samordnaopptak.no
  • Logg deg inn med BankID
  • Velg fagskoler
  • Velg Kunstskolen i Stavanger
Opptaksprøve

Opptaksprøven består av seks arbeider og en motivasjonstekst. Du laster alt opp på Samordna opptak.

Last opp seks nyere arbeider i minst to valgfrie teknikker:

• Tegning
  • Maleri
  • Skulptur
  • Foto
  • Video, lastes opp på YouTube/Vimeo – send link som tekstfil
  • Grafikk
  • Performance
  • Digitale arbeider
  • Musikk/lyd, lastes opp på YouTube/Vimeo, SoundCloud – send link som tekstfil
  • Tekst
  • Håndverk
  • Street art
  • Det du gjør, og som vi ikke har hørt om ennå

Arbeidene skal ikke være basert på oppgaver gitt av andre. Du gjør det du vil og har lyst til. Det du synes er viktig.

Skriv og last opp en motivasjonstekst om hvorfor du vil studere visuelle kunstfag og hva du vil bruke studiet til. Maks én side.

Annen dokumentasjon

Last opp vitnemål, kompetansebevis eller karakterutskrift fra høstsemesteret dersom du er i avslutningen av videregående utdanning.

Vi vil også ha en CV som viser hvordan du har lært deg å jobbe med visuelle kunstfag. Har du lært deg selv? Gått på kurs? Kulturskole? Lært gjennom internett? Nettsamfunn?

Kunstskolen kan tilby 30 prosent av studieplassene til søkere uten bestått videregående utdanning fra det året de fyller 19 år. Ved fullført to-årig fagskoleutdanning får du generell studiekompetanse.

Vurdering av søknadene

To faglig ansatte, vanligvis en lærer og rektor vurderer søknadene.

Det blir gitt opptil 100 poeng for vitnemål, fag- eller svennebrev og relevant praksis. Dette er bestemt i fagskoleforskriften.

Det blir gitt opptil 700 poeng for opptaksprøven. Det som vurderes er:

• Faglige ferdigheter
  • Faglig modenhet
  • Skapende evner
  • Innovative evner
  • Generell forståelse for faget
  • Motivasjon for faget
  • Antatt læringskompetanse

Kvalifiserte søkere vil bli invitert til samtale på Kunstskolen eller til videosamtale.

Les mer om opptak

1. februar: Samordna opptak åpner for årets søknader.

15. april: Søknadsfrist. Du må ha lastet opp opptaksprøve og andre vedlegg.

15. april: Frist for å søke studentbolig hos Studentsamskipnaden. Søk her: https://minsis.no/bolig/boligsokeprosessen

25. mai: Du får svar på søknaden din.

30. mai-1. oktober: Ta kontakt med skolen og hør om ledige studieplasser. Ledige studieplasser må også søkes gjennom samordnaopptak.no

Kontakt oss

Ta kontakt om du har spørsmål, hvis noe er uklart, eller dersom du ønsker omvisning på skolen.

Følg oss på Facebook og Instagram – da blir du også invitert til Avgangsutstillingen på Tou Scene og Årsutstillingen på Rogaland Kunstsenter.

ADRESSE

Birkelandsgate 2