Fag og studiehverdag

Visuelle kunstfag handler ikke om å kunne gjøre det samme som alle andre, men å finne det du kan lykkes best med og ha det kjekkest med å gjøre. På Kunstskolen er du derfor aktivt med på å velge både hva du skal lære og hva du skal skape.

Første studieår består av mange felles prosjektperioder med fokus på ulike teknikker og tema. Noen av dem velger du selv, slik at du allerede fra første semester kan begynne å tenke på hva du vil satse på videre i forløpet.
Samtidig vil alt du lærer kunne styrke det du er mest interessert i. Ønsker du for eksempel å jobbe med maleri, vil fotoferdigheter være viktig for å kunne formidle maleriene dine, mens skulptur vil gi deg en økt forståelse for form, komposisjon og romlighet. Første studieår avsluttes med en årsutstilling.

Andre studieår er i stor grad individuelt tilrettelagt. Du bestemmer selv hva du vil jobbe videre med. Du bygger opp en portefølje, samtidig som du får veiledning til å utvikle prosjektene dine. I løpet av andre studieår skal du undersøke ulike måter å jobbe med prosjektene dine på, og ha en plan for veien videre – etter studiene. Andre året avsluttes med en avgangsutstilling.

Fag

1.semester

• Introduksjon/bli kjent
• Foto
• Studietur
• Skulptur miniatyr
• Tegning
• Maleri
• Skulptur rom

2.semester

• Datagrafikk
• Tegning eller grafikk
• Performance
• Video, modellbygging, analogt foto eller 3D-printing m.m.
• Utsmykning
• Studietur eller kunstscenen lokalt
• Konsept og kontekst
• Selvstendig prosjekt
• Årsutstilling

3.semester

• Fem fordypnings- og dokumentasjonsperioder med fem forskjellige lærere
• Studietur
• Skrivekurs
• Assistent hos en kunstner e.l.

4.semester

• Veiledning av fem-seks forskjellige lærere i 12 uker
• Etableringskurs
• Søknadsskrivingskurs
• Fotodokumentasjon av egne arbeider
• Studietur eller eget arbeid
• Markedsføring av utstilling
• Avgangsutstilling
• SoMe – hvordan markedsføre seg i sosiale medier

Studiehverdag

Du har vanligvis samme lærer i to uker av gangen. Det er oppmøteplikt, og klassen jobber fra 09-17 mandag og onsdag og fra 09-15 tirsdag, torsdag og fredag. Det er én times lunsj midt på dagen.

Uken har tre korte temabolker, i tillegg til prosjektundervisning: Én times allmøte mandager, to og en halv time med kritisk teori tirsdager og halvannen times kunstnerpresentasjon onsdager.

Skolen er tilgjengelig fram til midnatt hver kveld, også i helgene. Du vil få eget nøkkelkort.